Podczas pandemii koronawirusa wielu z nas zaczęło na dłużej niż wcześniej pracować zdalnie. Dla wielu praca zdalna stała się codziennością. Jak zachować się zgodnie z zasadami pracując w domowym zaciszu?

Kontakt bez przeszkód

Pracując z domu nadal pracujesz – więc nawet jeśli słyszysz pralkę a do pracy puszczasz sobie w tle “Starożytnych kosmitów” czy “Ukrytą prawdę” to musisz pamiętać, że kontakt z Tobą powinien być tak szybki jak wtedy, gdy przebywałeś/aś w biurze. Zadbaj o to, by inni mogli liczyć na Ciebie tak, jak zwykle.

Videokonferencje

Konferencje z użyciem kamerek są przez wielu traktowane jako zło konieczne. Niemniej jednak – są często niezbędne. Przygotowując się do takiego spotkania, pamiętaj o następujących zasadach, nawet jeśli z kolegami z pracy macie super przyjacielskie relacje:

  • Sprawdź TŁO swojej videokonferencji. Nie musisz mieć tam ogromnej biblioteczki, jednak rozrzucone ubrania, dziecięce zabawki i brudne naczynia to nie jest coś, co muszą oglądać Twoi współpracownicy. Dobrym rozwiązaniem jest tło takie jak ściana oraz użycie opcji “rozmycie tła”, dzięki czemu unikniesz skupiania uwagi rozmówcy na tym, co masz za plecami
  • Ogarnij się :) Nie musisz od razu wskakiwać w garsonkę, ale siedzenie w piżamie czy szlafroku na kamerkowym spotkaniu biznesowym nie jest w dobrym tonie. Ubierz się tak, jakbyś jechał/a do biura. Może być to zwykły smart casual, coś, co nie wzbudzi kontrowersji. Mimo że jesteś w domu, to jesteś w pracy. Pamiętaj o tym.
  • Zadbaj o to, żeby domownicy nie pojawiali się w zasięgu kamerki. Przecież nie zabrałbyś/zabrałabyś ich na spotkanie w sali konferencyjnej?

Dbajmy o netykietę i poprawne zachowanie w korespondencji mailowej

Maile stały się jeszcze ważniejsze w dobie pandemii. Co jest najważniejsze w profesjonalnej korespondencji?

  • Nie zaczynamy od “Witam”. Naprawdę, to już dawno powinno być jasne. Wita gospodarz w swoich progach, a nie autor e-maila. Jak zatem zacząć? Jeśli piszemy do firmy: Szanowni Państwo. Jeśli do konkretnej osoby: Szanowna Pani lub Szanowny Panie. Jeśli natomiast piszemy do kolegi/koleżanki, zwracamy się imieniem w wołaczu: Beato/Karolu.
  • Zawsze kontynuujemy korespondencję na jeden temat w jednym wątku, by ułatwić adresatowi odnalezienie ważnych kwestii.
  • Mail tytułujemy jasno i konkretnie. Przykłady dobrych i złych określeń:

Źle: Kilka spraw

Dobrze: Raporty sprzedażowe, błędy w obliczeniach i nowa stopka mailowa

Źle: Pilne

Dobrze: Korekta raportu sprzedaży z dnia 10.06. – PILNE

  • Nie stosuj emotikonek, chyba że w korespondencji z bliższymi kolegami/koleżankami z pracy. Zostaw taki sposób ekspresji na czas po godzinach. Jeśli już koniecznie musisz użyć emotikonki, niech będzie to wyłącznie “goły” uśmiech :)
  • Dbaj o ortografię i poprawną interpunkcję w swojej korespondencji mailowej.

Odbieramy telefon

Kiedy odbieramy telefon służbowy, zawsze się przedstawiamy, kiedy dzwoni do nas nieznany numer. Warto podczas pracy mieć pod ręką notes, gdzie możemy zapisać nazwisko osoby dzwoniącej oraz dane, które pozwolą załatwić dalej sprawę.

 

Jakie macie doświadczenia z pracą zdalną? Uważacie, że to dobre rozwiązanie na dłużej?