Sezon na biznesowe (i nie tylko) prezenty już niebawem, ale w wielu firmach trwają procesy wyboru i zakupu podarunków dla kontrahentów czy klientów. Niestety bardzo łatwo w tej dziedzinie o wpadkę, a nawet poważną gafę. Jak tego uniknąć?

Przede wszystkim aby wybrać dobrze prezenty, należy zastanowić się, komu w ogóle chcemy prezent wręczyć, dlaczego akurat jemu, ile mamy na to pieniędzy i czy nas w ogóle stać na biznesowe podarunki. Lepiej bowiem wysłać okolicznościową kartkę niż nietrafiony lub wręcz obrażający naszego klienta/kontrahenta prezent.

Prezenty za drogie

Zbyt kosztowny prezent może spotkać się z negatywną reakcją. Obdarowany może zinterpretować taki gest jako próbę przekupstwa, chęci uzyskania jakichś przywilejów. Oczywiście trudno jednoznacznie wskazać, jaki to jest prezent za drogi, bo to zależy od branży, wzajemnych relacji i wielu innych czynników. Niektóre firmy mają wręcz kodeksy zabraniające przyjmowania prezentów wartych powyżej określonej kwoty, co warto wcześniej sprawdzić. Wybierając prezent starajmy się przewidzieć, czy osoba obdarowana nie poczuje się zbyt zobowiązana czy skrępowana jego kosztownością.

Prezenty zbyt… tanie

Prezenty bardzo tanie i niskiej jakości, jakieś stare gadżety reklamowe wygrzebane z magazynu to nie jest dobry pomysł na prezent biznesowy. Zdarzyło mi się otrzymać w prezencie notatnik w bardzo niskiej jakości okładce ze skaju, popękanej i sklejonej z kartkami. Widać było, że notes przeleżał długi czas gdzieś w magazynie i został mi podarowany z braku czegokolwiek innego. O wiele lepiej poczułabym się gdybym nie dostała nic lub po prostu kartkę świąteczną. Przy okazji warto dodać, że odzież reklamowa z ogromnym logotypem być może sprawdzi się na firmowym festynie, ale nie jako prezent dla kontrahenta. Im bardziej elegancki prezent tym mniej widoczny logotyp firmy. Elegancja to prostota i dyskrecja.

Alkohol

Nie jestem przeciwniczką alkoholu jako prezentu biznesowego. Może być to bardzo dobry pomysł pod warunkiem, że mamy absolutną pewność, że osoba obdarowana nie jest abstynentem. Mnóstwo osób z wielu powodów rezygnuje z alkoholu i nietaktem byłoby darować im coś, z czego nie skorzystają. Jasne, mogą przekazać to komuś innemu, ale prezent ma za zadanie pełnić przecież inną funkcję. Jeśli nie mamy pewności – zapytajmy np. sekretarkę/sekretarza tej osoby – powinna mieć na ten temat wiedzę.

Kosz prezentowy i słodycze

Kosz prezentowy nie musi być banalny. To całkiem ciekawy pomysł na prezent, zwłaszcza jeśli czekoladki umieścimy w drewnianym pudełku z dyskretnym logotypem, jeśli zamiast oklepanych marek win włożymy bardziej oryginalny trunek lub ciekawe gatunki herbat. Zadbać należy o to, żeby kosz nie wyglądał tandetnie (niestety “gotowce” owinięte w celofan nie prezentują się najlepiej). Istnieją firmy, które wykonają dla nas kosze spersonalizowane.

Czy kalendarz jest dobrym prezentem?

Kalendarz to jeden z najpopularniejszych prezentów w biznesie. Nie jest to pomysł oryginalny, lecz bezpieczny. Pozwala także na ciekawe zaprezentowanie marki. Jak? Otóż zamiast kalendarzy, gdzie umieszczone będzie tylko nasze logo, możemy zlecić przygotowanie dodatkowych kart-wkładek z ciekawymi cytatami, wartościami naszej firmy, historiami. To o wiele bardziej czasochłonne redakcyjnie, ale efekt jest tego wart.

Nie podam Wam w tym tekście listy prezentów biznesowych, bo takowej nie ma. Z pewnością w biznesie absolutnie niedopuszczalne są prezenty zbyt osobiste (takie jak bielizna), zbyt kosztowne jak na łączące nas służbowe relacje oraz prezenty używane.

Dajcie znać, jak dajecie sobie radę z tym tematem. A może dostaliście nietrafiony prezent w relacjach służbowych? Piszcie :)